მიმდინარეობს გვერდის განახლება

რესურსები

მშობლებისთვის, პროფესიონალებისთვის

აღმასრულებელი ფუნქციის განვითრების აქტივობები 6 – 18 თვის ასაკის ბავშვები

მშობლებისთვის, პროფესიონალებისთვის

აღმასრულებელი ფუნქციის განვითრების აქტივობები 6 – 18 თვის ასაკის ბავშვები

აღმასრულებელი ფუნქციის განვითრების აქტივობები

6 – 18 თვის ასაკის ბავშვები

ამ ასაკის  ბავშვები აქტიურად ავითარებენ  ძირითად აღმასრულებელ ფუნქციას და თვითრეგულირების  უნარებს. აქტივობები, რომელზეც ვისაუბრებთ ხელს უწყობს ჩვილების, ადრეული ასაკის ბავშვების  ყურადღების გამახვილებას, სამუშაო მეხსიერების გამოყენებას და ბაზისური თვითკონტროლის უნარების გავარჯიშებას.

საიმედო, გულისხმიერი ურთიერთობები უფროსთან ამ უნარების ჯანსაღი განვითარების საფუძველია. თუმცა, კონკრეტულ აქტივობებს  შეუძლია გააძლიეროს აღმასრულებელ ფუნქციის და თვითრეგულირების  ძირითადი კომპონენტები. მათი გამოყენებისას უფროსებმა ყურადღება უნდა მიაქციონ ჩვილის ინტერესებს  და შეარჩიონ ისეთი აქტივობები, რომლებიც სიამოვნებას ანიჭებს მას, ამასთანავე მისცენ ბავშვს უფლება განსაზღვროს თამაშის ხანგრძლივობა.

დამალე და იპოვნე თამაში  მუშა მეხსიერებას ავარჯიშებს, რადგან უბიძგებს პატარას დაიმახსოვროს ვინ იმალება და  ასევე ავარჯიშებს თვითკონტროლის ძირითად უნარებს. დამალობანას თამაში შესანიშნავი საშუალებაა მუშა მეხსიერების სტიმულირებისთვის.

  • სათამაშო დამალეთ  ქსოვილის ქვეშ და წაახალისეთ ბავშვი მოძებნოს იგი. მას შემდეგ, რაც ბავშვი შეძლებს სწრაფად იპოვოს სათამაშო, კვლავ  დამალეთ  და  წაახალისეთ მოძებნოს სათამაშო. როდესაც ბავშვი იმახსოვრებს რა იყო და გონებაში თვალყურს ადევნებს გადაადგილებას, ის ავარჯიშებს მუშა მეხსიერებას.
  • ამ თამაშების კიდევ ერთი რთული ვერსია მოიცავს ჭიქების ნაკრების დადებას დიდ ლანგარზე, რომელიც ტრიალებს, საგანს მალავთ ჭიქის  ქვეშ, შემდეგ კი ატრიალებთ ლანგარს. ერთზე მეტი საგნის  დამალვამ ასევე შეიძლება გაართულოს ამოცანა.

 

იმიტაცია ან კოპირების თამაში – ჩვილებს უყვართ უფროსების კოპირება. როდესაც ისინი ბაძავენ უფროსს, მათ  თვალყური უნდა ადევნონ თქვენს ქმედებებს, დაიმახსოვრონ ისინი, დაელოდონ თავის რიგს და შემდეგ გაიხსენონ რა გააკეთეთ. ამით ისინი ავარჯიშებენ ყურადღებას, მუშა მეხსიერებას და თვითკონტროლს.

  • ამ თამაშების  მრავალი ფორმა არსებობს, დაწყებული   მარტივი ჟესტების შესრულებით  (მაგ. ხელების მოძრაობა)მორიგეობით, დამთავრებული სათამაშოების გარკვეული წესით განლაგებით და ბავშვებისთვის თხოვნით  მოახდინონ თქვენი კოპირება.
  • უფროსებს  ასევე შეუძლიათ  სათამაშოებით თამაშის ხერხების  დემონსტრირება, მაგალითად სათამაშო ცხენის გაჭენება ან თოჯინის დარწევა. ეს სათამაშოების, როგორც რეალური ობიექტების სიმბოლოების, გამოყენების კონცეფციას აყალიბებს.

მარტივი როლური თამაში – ამ ასაკობრივი კატეგორიის  ბავშვებს უყვართ იმ ამოცანების შესრულება, რომელსაც  ხედავენ, რომ თქვენ ასრულებთ.

  • თანმიმდევრობით ჩართეთ ბავშვები ნებისმიერი სახის საქმიანობაში, რომელიც მას აინტერესებს , მაგალითად იატაკის გაწმენდა, სათამაშოების ალაგება და ა.შ. ეს თამაშები  წარმოსახვითი თამაშის საფუძვლებს ნერგავს და ავარჯიშებს მუშა მეხსიერებას, თვითკონტროლს და შერჩევით ყურადღებას, რადგან ბავშვმა უნდა დაიმახსოვროს აქტივობა, რომ შეასრულოს ის, თავიდან აიცილოს ყურადღების გაფანტვის ფაქტორი და შეაფერხოს სხვა რამის კეთების იმპულსი.
  • ბავშვებს, ასაკის მატებასთან ერთად, შეუძლიათ დაიმახსოვრონ და შეასრულონ უფრო რთული როლები. ისინი ასევე იწყებენ აქტივობების ინიცირებას.

თითებით თამაში – სიმღერები თუ წამღერება ხელის მარტივი მოძრაობებთან ერთად  ძალიან სახალისოა ბავშვებისთვის და ავითარებს თვითკონტროლს და მუშა მეხსიერებას, ასევე მეტყველებას. https://www.youtube.com/watch?v=bRNDu3O2VQY

საუბარი –ადრეული ბავშვობის პერიოდში მარტივი საუბარი მშვენიერი საშუალებაა ყურადღების, სამუშაო მეხსიერების და თვითკონტროლის შესაქმნელად.

  • დააკვირდით რა იქცევს ბავშვის ყურადღებას  და ხმამაღლა დაასახელეთ ის საგნები, ჩვილი სავარაუდოდ   ყურადღებას ცოტა დიდხანს შეაჩერებს ამ საგანზე, ივარჯიშებს აქტიურად ყურადღების გამახვილებასა და შენარჩუნებაში.
  • ბავშვის ასაკის მატებასთან ერთად, საინტერესო საგნებისა თუ მოვლენების შესახებ მითითება და საუბარი მას დაეხმარება ისწავლოს ყურადღების გამახვილება, იმაზე, რაზეც უფროსმა ადამიანმა მიუთითა. როდესაც ბავშვები სწავლობენ ლაპარაკს, ისინი ასევე ავითარებენ მეხსიერებას, საბოლოო ჯამში სიტყვების საგნებთან და მოქმედებებთან შედარებით.
  • მშობლიური ენის გარდა ნებისმიერ ენაზე საუბარი ასევე სასარგებლოა. დადგენილია, რომ სხვადასხვა ასაკის ორენოვან ბავშვებს აქვთ აღმასრულებელი ფუნქციის უკეთესი უნარები, ვიდრე ერთენოვან ბავშვებს, ამიტომ დამატებითი ენის გამოყენების გამოცდილება მნიშვნელოვანი უნარია.

 

მომზადებულია ჰარვარდის უნივერსიტეტის ბავშვის განვითარების ცენტრის პუბლიკაციის მიხედვით. სრული ვერსია შეგიძლიათ იხილოთ აქ:https://bit.ly/3ke3tuY

გადახედეთ მსგავს რესურსებს

„ბანტერი“ თუ „ბულინგი“ – სად გადის ზღვარი?

ბანტერი“ თუ „ბულინგი“ – სად გადის ზღვარი? სოციალური მედიის ფართოდ გამოყენებამ ახალი ტერმინები დაამკვიდრა. რა არის ბანტერი? ეს ინგლისური სიტყვაა და აღნიშნავს მეგობრებს შორის მხიარულ, უწყინარ ხუმრობას, იქნება ეს სიტყვიერი თუ ჯგუფურ „ჩატში“ გაზიარებული „მიმი“. თუმცა, ბანტერი ზოგჯერ შეიძლება გასცდეს მეგობორულ საზღვრებს და ჩაგვრაში -„ბულინგში“ ისე გადაიზარდოს, რომ ამას ვერც კი მიხვდეთ. ონლაინ სივრცეში საუბრისას, ძნელია […]

8 მნიშვნელოვანი ასპექტი რაც უნდა გვახსოვდეს ბავშვის განვითარების შესახებ

მეცნიერება თავის ტვინის ადრეული განვითარების  შესახებ  გვეხმარება გავაცნობიეროთ თუ რატომ არის ბავშვის განვითარება, განსაკუთრებით დაბადებიდან ხუთ წლამდე, განვითარებული და მდგრადი საზოგადოების შექმნის  საფუძველი. კვლევები ბავშვის ადრეული განვითარების შესახებ, ხელს უწყობს  ბავშვთა ადრეული განვითარების პოლიტიკის და პრაქტიკის  გაუმჯობესებას  და აგრეთვე, გადაწყვეტილებების მიღების დროს ახალი  მიდგომების  და  აზროვნების   გენერირებას. ჰარვარდის უნივერსიტეტის ბავშვის განვითარების ცენტრი ადგენს ბავშვის ადრეული […]

აღმასრულებელი ფუნქციის აქტივობები 18-დან 36 თვემდე ბავშვებისთვის

აღმასრულებელი ფუნქციის აქტივობები 18-დან 36 თვემდე ბავშვებისთვის ბავშვები განვითარების ამ სტადიაზე – 18-დან 36 თვემდე, სწრაფად აფართოებენ  მეტყველების უნარებს. ენა მნიშვნელოვან როლს ასრულებს აღმასრულებელი ფუნქციისა და  თვითრეგულირების (EF/SR) განვითარებაში, რადგან ის ეხმარება ბავშვებს ამოიცნონ თავიანთი აზრები და ქმედებები, დაფიქრდნენ მათზე და შეადგინონ გეგმები, მხედველობაში მიიღონ და იმოქმედონ. ენა ასევე ეხმარება ბავშვებს გააცნობიერონ და დაიცვან უფრო […]

აღმასრულებელი ფუნქციის განვითარების აქტივობები 3-5 წლის ასკის ბავშვებისთვის

აღმასრულებელი ფუნქციის განვითარების აქტივობები 3-5 წლის  ასკის ბავშვებისთვის   ბავშვების აღმასრულებელი  ფუნქციის და თვითრეგულაციის უნარების ზრდა განსაკუთრებით აქტიურად მიმდინარეობს 3 – 5 წლისპერიოდში. ამ ასაკობრივ ჯგუფში მნიშვნელოვანია აქტივობების მორგება თითოეული ბავშვის უნარების შესატყვისად.  უმცროსი ასკის ბავშვებს დიდი მხარდაჭერა სჭირდებათ  წესებისა და სტრუქტურების საკითხების დასასწავლად, მაშინ როდესაც უფროსი ასაკის ბავშვები  შეიძლება უფრო დამოუკიდებლები  იყვნენ. საბოლოო მიზანია: […]

აღმასრულებელი ფუნქციის განვითარების აქტივობები 5-7 წლის ასკის ბავშვებისთვის

აღმასრულებელი ფუნქციის განვითარების აქტივობები 5-7 წლის ასკის ბავშვებისთვის თამაშები ავარჯიშებს  ბავშვების აღმასრულებელი ფუნქციის და თვითრეგულირების უნარებს, ხელს უწყობს სხვადასხვა გზით ამ  უნარების გამოყენებას. 5-7 წლის  ასაკში ბავშვები იწყებენ ისეთი თამაშებით სიამოვნებას, რომლებსაც აქვთ წესები, მაგრამ ამას აკეთებენ სხვადასხვა დონის ინტერესებითა და უნარებით. ვინაიდან ამ უნარების განვითარების საყურადღებო ასპექტია მუდმივი გამოწვევის არსებობა, მნიშვნელოვანია, თითოეული ბავშვისთვის აირჩიოთ თამაშები, […]

აღმასრულებელი ფუნქციის განვითარების აქტივობები 7-დან 12 წლამდე ასაკის ბავშვებისთვის

აღმასრულებელი ფუნქციის განვითარების აქტივობები 7-დან 12 წლამდე ასაკის ბავშვებისთვის ქვემოთ წარმოდგენილი თამაშები ხელს უწყობენ სასკოლო ასაკის ბავშვებში თავის ტვინის აღმასრულებელი ფუნქციისა და თვითრეგულირების უნარების განვითარებას. ასევე, მნიშვნელოვანია თამაშებისა და აქტივობების სირთულის სტაბილური ზრდა. სამაგიდო თამაშები კარტით თამაშები, რომლებშიც ბავშვებს თამაშის დროს  კარტის თვალყურის დევნება უწევთ, ავარჯიშებს მუშა მეხსიერებას, დაგეგმვის და სტრატეგიის განვითარებით ხელს უწყობს გონებრივ […]

აღმასრულებელი ფუნქციის განვითრების აქტივობები 6 – 18 თვის ასაკის ბავშვები

აღმასრულებელი ფუნქციის განვითრების აქტივობები 6 – 18 თვის ასაკის ბავშვები ამ ასაკის  ბავშვები აქტიურად ავითარებენ  ძირითად აღმასრულებელ ფუნქციას და თვითრეგულირების  უნარებს. აქტივობები, რომელზეც ვისაუბრებთ ხელს უწყობს ჩვილების, ადრეული ასაკის ბავშვების  ყურადღების გამახვილებას, სამუშაო მეხსიერების გამოყენებას და ბაზისური თვითკონტროლის უნარების გავარჯიშებას. საიმედო, გულისხმიერი ურთიერთობები უფროსთან ამ უნარების ჯანსაღი განვითარების საფუძველია. თუმცა, კონკრეტულ აქტივობებს  შეუძლია გააძლიეროს აღმასრულებელ […]

ბავშვების უსაფრთხოება ინტერნეტში

ინტერნეტი საოცარი გამოგონებაა, რომელზეც მე და ჩემს თანატოლებს ბავშვობაში შეგვეძლო მხოლოდ გვეოცნება. თქვენთვის კი ეს სრულიად ჩვეულებრივი რამაა. ინტერნეტი მართლაც რომ საინტერესო და სახალისო სამყაროა. ის ადამიანს საშუალებას აძლევს, სახლიდან გაუსვლელად, კომპიუტერის მეშვეობით ეზიაროს საკვირველ და საინტერესო სამყაროს, დედამიწის ნებისმიერ წერტილში გადაადგილდეს სულ რამდენიმე წამის განმავლობაში. მრავალფეროვან შესაძლებლობათაგან ყოველ ადამიანს შეუძლია ის აირჩიოს რაც უფრო […]

ბავშვზე სექსუალური ძალადობის დიაგნოსტირება

ხშირად სექსუალური ძალადობა სხვა ტიპის ძალადობებთანაა დაკავშირებული. სექსუალურ ძალადობასთან გამკლავებაში თანამშრომლობა უმნიშვნელოვანესია. ამ ტიპის ძალადობის არსებობისას, ექიმმა რაც შეიძლება ადრე უნდა მიიღოს რჩევა ამ სფეროში გამოცდილი სპეციალისტისაგან. სექსუალური ძალადობა ბავშვზე სხვადასხვა გზით შეიძლება გამოვლინდეს: მომხდარი ზოგჯერ გასაუბრების დროს შეიძლება ამოტივტივდეს, ზოგჯერ ექიმის მიერ გასინჯვის დროს. მოძალადეს ბავშვთან სპეციფიკური ურთიერთობა აქვს – ის შეიძლება ეფერებოდეს და […]