მიმდინარეობს გვერდის განახლება

რესურსები

მშობლებისთვის, პროფესიონალებისთვის

აღმასრულებელი ფუნქციის განვითარების აქტივობები 7-დან 12 წლამდე ასაკის ბავშვებისთვის

მშობლებისთვის, პროფესიონალებისთვის

აღმასრულებელი ფუნქციის განვითარების აქტივობები 7-დან 12 წლამდე ასაკის ბავშვებისთვის

აღმასრულებელი ფუნქციის განვითარების აქტივობები

7-დან 12 წლამდე ასაკის ბავშვებისთვის

ქვემოთ წარმოდგენილი თამაშები ხელს უწყობენ სასკოლო ასაკის ბავშვებში თავის ტვინის აღმასრულებელი ფუნქციისა და თვითრეგულირების უნარების განვითარებას. ასევე, მნიშვნელოვანია თამაშებისა და აქტივობების სირთულის სტაბილური ზრდა.

სამაგიდო თამაშები

კარტით თამაშები, რომლებშიც ბავშვებს თამაშის დროს  კარტის თვალყურის დევნება უწევთ, ავარჯიშებს მუშა მეხსიერებას, დაგეგმვის და სტრატეგიის განვითარებით ხელს უწყობს გონებრივ მოქნილობას. უმცროსი ასაკის ბავშვებში  თამაში, რომელიც მოითხოვს კარტების დაწყვილებას მასტების და რიცხვების მიხედვით, კოგნიტური მოქნილობის  ტესტირებას ახდენენ.

ნებისმიერი თამაში, რომელიც მოიცავს სტრატეგიის ჩამოყალიბებას, რთული სვლების დამახსოვრებას, სვლების წინასწარი დაგეგმვას და გეგმების კორექტირებას, კარგია  ყურადღების სტიმულაციის და  სწრაფი გადაწყვეტილების მიღების უნარების გასავითარებლად.  კლასიკური  სტრატეგიული თამაშია ჭადრაკი. ჭადრაკი ანვითარებს შემეცნებით მოქნილობას და მუშა მეხსიერებას.

ამ ასაკის ბავშვებს უყვართ უფრო რთული წარმოსახვით თამაშები, რომლებიც საჭიროებენ მუშა მეხსიერებაში რთული ინფორმაციის შენახვას, წარმოსახვით სამყაროში მონახულებული ადგილების შესახებ ინფორმაციის დამახსოვრებას, წესებს, თუ როგორ შეიძლება  მახასიათებლების  და მასალების გამოყენება  და სტრატეგიას, დასახული  მიზნების მისაღწევად. Minecraft არის ამ ტიპის პოპულარული კომპიუტერული თამაში, ხოლო Dungeons & Dragons ბარათებზე დაფუძნებული თამაშების დიდი ხნის ფავორიტია.

 

ფიზიკური თამაშები

ფიზიკური თამაშები  ავითარებენ  და ავარჯიშებენ ბავშვების უნარ-ჩვევებს დაიცვან რთული წესები, აკონტროლონ საკუთარი და სხვების ქმედებები, მიიღონ სწრაფი გადაწყვეტილებები და მოქნილად  მოახდინონ რეაგირება. არსებობს მტკიცებულება, რომ მაღალი დონის ფიზიკური აქტივობას, რომელიც მოითხოვს კოორდინაციას, შეუძლია გააუმჯობესოს აღმასრულებელი ფუნქციის ყველა ასპექტი. ასეთია, მაგალითად, ფეხბურთი.

 

ამ ასაკის ბავშვებში პოპულარულია თოკზე ხტომის სხვადასხვა თამაში – ბავშვებს შეუძლიათ საკმაოდ დახელოვნდნენ თოკზე ხტომაში. თოკით თამაშებში  მოითხოვს ყურადღების  და მუშა მეხსიერების კონტროლს.

 

თამაშები, რომლებიც საჭიროებენ გარემოს მუდმივ მონიტორინგს და სწრაფ რეაგირებას, ასევე მოითხოვენ  შერჩევით ყურადღებას, კონტროლს  და შეკავებას.

უმცროსი ასაკის ბავშვებისთვის დამალობანას თამაშები, განსაკუთრებით  რომლებსაც თამაშობენ სიბნელეში, სახალისოა. უფროს ბავშვებს შეუძლიათ ისიამოვნონ ისეთი თამაშებით, როგორიცაა „პეინთბოლი“ და სხვა.

 

ბევრი ვიდეო თამაში, ასევე, უზრუნველყოფს შერჩევით ყურადღებას, კონტროლს  და შეკავების უნარების განვითარებას,  მაგრამ შეიძლება მოიცავდეს ძალადობრივ სცენებს. ამიტომ, ყურადღებით უნდა იქნას შერჩეული  შესაბამისი ვარიანტები  და დაწესდეს დროის გონივრული ლიმიტი.

 

მუსიკა, სიმღერა და ცეკვა

მუსიკალური ინსტრუმენტზე დაკვრის სწავლამ შეიძლება შეამოწმოს შერჩევითი ყურადღება და თვითკონტროლი. საჭირო ფიზიკური უნარების გარდა, ეს აქტივობა მუშა მეხსიერებისგან მოითხოვს მელოდიის დამახსოვრებას. ასევე, არსებობს გარკვეული მტკიცებულება, რომ ორი ხელის კოორდინაციის პრაქტიკა ხელს უწყობს  ტვინის აღმასრულებელ ფუნქციის გაუმჯობესებას.

 

მიუხედავად იმისა, ბავშვები სწავლობენ თუ არა ინსტრუმენტზე დაკვრას, დადიან  თუ არა მუსიკაზე, გაკვეთილზე ან საზოგადოებრივ ღონისძიებებში მონაწილეობის დროს, მათ მაინც შეიძლება მოუხდეთ რიტმის შაბლონების დაცვა, განსაკუთრებით მაშინ, როდესაც საქმე ეხება იმპროვიზაციას (მაგ. ტაშის დაკვრა). ეს ხელს უწყობს მუშა მეხსიერების, ყურადღების, კოგნიტური მოქნილობისა და  კოორდინაციის განვითარებას.

 

ბავშვისთვის  სიმღერის  გუნდში მონაწილეობა, ასევე სახალისო გამოწვევაა, და ეხმარება მუშა მეხსიერების, კოორდინაციის, მონიტორინგის უნარისა და შერჩევითი ყურადღების განვითარებას.

 

ცეკვა უამრავ შესაძლებლობას იძლევა ყურადღების, თვითკონტროლის და მუშა მეხსიერების განსავითარებლად, რადგან მოცეკვავეებს  უნდა ახსოვდეთ ქორეოგრაფია, მოახდინონ მუსიკასთან მოძრაობის კოორდინაცია.

 

თავსატეხები

თავსატეხები, რომლებიც  მუშა მეხსიერებაში ინფორმაციის შენახვას და მანიპულირებას საჭიროებენ, არის ტვინის აღმასრულებელი ფუნქციისა და თვითრეგულირების უნარების განვითარების კარგი შესაძლებლობა.

კროსვორდი ტიპის თავსატეხები მუშა მეხსიერებაში  ასოებითა და სიტყვებით მანიპულირებას ეყრდნობა და ავითარებს შემეცნებით მოქნილობას. კროსვორდის ტიპის თავსატეხები არსებობს განვითარების ყველა დონის ბავშვებისთვის. კლასიკური სივრცითი თავსატეხები, როგორიცაა „რუბიკის კუბი“, ბავშვებისგან მოითხოვს გონებრივ მოქნილობას და გადაწყვეტილების მიღებისას სივრცითი ინფორმაციის გათვალისწინებას.

 

მომზადებულია ჰარვარდის უნივერსიტეტის ბავშვის განვითარების ცენტრის პუბლიკაციის მიხედვით.

გადახედეთ მსგავს რესურსებს

როგორ ავიცილოთ თავიდან არასასურველი კონტაქტი

რჩევები მშობლებს და აღმზრდელებს ციფრული გარემო და იქ არსებული შესაძლებლობები სულ უფრო გადამწყვეტ როლს თამაშობს ბავშვების ცხოვრებაში. ონლაინ კავშირები და ურთიერთობები ბავშვებისთვის მეგობრების შეძენის ერთ-ერთ საშუალებას წარმოადგენს. თუმცა, აქვეა ის ხილული, თუ უხილავი საფრთხეები, რაც შესაძლოა ამ კავშირებს მოჰყვეს და ბავშვების უსაფრთხოება რისკის ქვეშ დააყენოს. არასასურველი კონტაქტი არის ნებისმიერი ტიპის ონლაინ კომუნიკაცია, რომელიც თქვენი შვლისთვის […]

კიბერბულინგის რისკების გაცნობიერება და ბავშვის მხარდაჭერა

რჩევები მშობლებს და მზრუნველებს ბავშვის მიმართ კიბერბულინგად ითვლება ციფრული ტექნოლოგიების გამოყენებით ბავშვის დამცირება, შერცხვენა, შევიწროება, დაშინება და ზეწოლა. კიბერბულინგი სხვადასხვა ფორმით ხორციელდება. მაგალითად, სოციალური მედიის, შეტყობინებების, თამაშის პლატფორმებისა და მობილური ტელეფონის საშუალებით შეურაცხმყოფელი შეტყობინებების, უსიამოვნო ჭორების, დამამცირებელი სურათების, ან ვიდეოების გაგზავნა და გავრცელება. ასევე, ბავშვის მოტყუების ან დამცირების მიზნით, სხვისი სახელით ყალბი ანგარიშების შექმნა. კიბერბულინგი […]

„ბანტერი“ თუ „ბულინგი“ – სად გადის ზღვარი?

ბანტერი“ თუ „ბულინგი“ – სად გადის ზღვარი? სოციალური მედიის ფართოდ გამოყენებამ ახალი ტერმინები დაამკვიდრა. რა არის ბანტერი? ეს ინგლისური სიტყვაა და აღნიშნავს მეგობრებს შორის მხიარულ, უწყინარ ხუმრობას, იქნება ეს სიტყვიერი თუ ჯგუფურ „ჩატში“ გაზიარებული „მიმი“. თუმცა, ბანტერი ზოგჯერ შეიძლება გასცდეს მეგობორულ საზღვრებს და ჩაგვრაში -„ბულინგში“ ისე გადაიზარდოს, რომ ამას ვერც კი მიხვდეთ. ონლაინ სივრცეში საუბრისას, ძნელია […]

8 მნიშვნელოვანი ასპექტი რაც უნდა გვახსოვდეს ბავშვის განვითარების შესახებ

მეცნიერება თავის ტვინის ადრეული განვითარების  შესახებ  გვეხმარება გავაცნობიეროთ თუ რატომ არის ბავშვის განვითარება, განსაკუთრებით დაბადებიდან ხუთ წლამდე, განვითარებული და მდგრადი საზოგადოების შექმნის  საფუძველი. კვლევები ბავშვის ადრეული განვითარების შესახებ, ხელს უწყობს  ბავშვთა ადრეული განვითარების პოლიტიკის და პრაქტიკის  გაუმჯობესებას  და აგრეთვე, გადაწყვეტილებების მიღების დროს ახალი  მიდგომების  და  აზროვნების   გენერირებას. ჰარვარდის უნივერსიტეტის ბავშვის განვითარების ცენტრი ადგენს ბავშვის ადრეული […]

აღმასრულებელი ფუნქციის აქტივობები 18-დან 36 თვემდე ბავშვებისთვის

აღმასრულებელი ფუნქციის აქტივობები 18-დან 36 თვემდე ბავშვებისთვის ბავშვები განვითარების ამ სტადიაზე – 18-დან 36 თვემდე, სწრაფად აფართოებენ  მეტყველების უნარებს. ენა მნიშვნელოვან როლს ასრულებს აღმასრულებელი ფუნქციისა და  თვითრეგულირების (EF/SR) განვითარებაში, რადგან ის ეხმარება ბავშვებს ამოიცნონ თავიანთი აზრები და ქმედებები, დაფიქრდნენ მათზე და შეადგინონ გეგმები, მხედველობაში მიიღონ და იმოქმედონ. ენა ასევე ეხმარება ბავშვებს გააცნობიერონ და დაიცვან უფრო […]

აღმასრულებელი ფუნქციის განვითარების აქტივობები 3-5 წლის ასკის ბავშვებისთვის

აღმასრულებელი ფუნქციის განვითარების აქტივობები 3-5 წლის  ასკის ბავშვებისთვის   ბავშვების აღმასრულებელი  ფუნქციის და თვითრეგულაციის უნარების ზრდა განსაკუთრებით აქტიურად მიმდინარეობს 3 – 5 წლისპერიოდში. ამ ასაკობრივ ჯგუფში მნიშვნელოვანია აქტივობების მორგება თითოეული ბავშვის უნარების შესატყვისად.  უმცროსი ასკის ბავშვებს დიდი მხარდაჭერა სჭირდებათ  წესებისა და სტრუქტურების საკითხების დასასწავლად, მაშინ როდესაც უფროსი ასაკის ბავშვები  შეიძლება უფრო დამოუკიდებლები  იყვნენ. საბოლოო მიზანია: […]

აღმასრულებელი ფუნქციის განვითარების აქტივობები 5-7 წლის ასკის ბავშვებისთვის

აღმასრულებელი ფუნქციის განვითარების აქტივობები 5-7 წლის ასკის ბავშვებისთვის თამაშები ავარჯიშებს  ბავშვების აღმასრულებელი ფუნქციის და თვითრეგულირების უნარებს, ხელს უწყობს სხვადასხვა გზით ამ  უნარების გამოყენებას. 5-7 წლის  ასაკში ბავშვები იწყებენ ისეთი თამაშებით სიამოვნებას, რომლებსაც აქვთ წესები, მაგრამ ამას აკეთებენ სხვადასხვა დონის ინტერესებითა და უნარებით. ვინაიდან ამ უნარების განვითარების საყურადღებო ასპექტია მუდმივი გამოწვევის არსებობა, მნიშვნელოვანია, თითოეული ბავშვისთვის აირჩიოთ თამაშები, […]

აღმასრულებელი ფუნქციის განვითარების აქტივობები 7-დან 12 წლამდე ასაკის ბავშვებისთვის

აღმასრულებელი ფუნქციის განვითარების აქტივობები 7-დან 12 წლამდე ასაკის ბავშვებისთვის ქვემოთ წარმოდგენილი თამაშები ხელს უწყობენ სასკოლო ასაკის ბავშვებში თავის ტვინის აღმასრულებელი ფუნქციისა და თვითრეგულირების უნარების განვითარებას. ასევე, მნიშვნელოვანია თამაშებისა და აქტივობების სირთულის სტაბილური ზრდა. სამაგიდო თამაშები კარტით თამაშები, რომლებშიც ბავშვებს თამაშის დროს  კარტის თვალყურის დევნება უწევთ, ავარჯიშებს მუშა მეხსიერებას, დაგეგმვის და სტრატეგიის განვითარებით ხელს უწყობს გონებრივ […]

აღმასრულებელი ფუნქციის განვითრების აქტივობები 6 – 18 თვის ასაკის ბავშვები

აღმასრულებელი ფუნქციის განვითრების აქტივობები 6 – 18 თვის ასაკის ბავშვები ამ ასაკის  ბავშვები აქტიურად ავითარებენ  ძირითად აღმასრულებელ ფუნქციას და თვითრეგულირების  უნარებს. აქტივობები, რომელზეც ვისაუბრებთ ხელს უწყობს ჩვილების, ადრეული ასაკის ბავშვების  ყურადღების გამახვილებას, სამუშაო მეხსიერების გამოყენებას და ბაზისური თვითკონტროლის უნარების გავარჯიშებას. საიმედო, გულისხმიერი ურთიერთობები უფროსთან ამ უნარების ჯანსაღი განვითარების საფუძველია. თუმცა, კონკრეტულ აქტივობებს  შეუძლია გააძლიეროს აღმასრულებელ […]