ბავშვების დახურული ტიპის დაწესებულებაში განთავსება: საერთაშორისო სტანდარტები, მტკიცებულებები და პოლიტიკის რეკომენდაციები
ბავშვები, რომლებიც ავლენენ ასოციალურ ქცევას ან არღვევენ კანონს, უკიდურესად მოწყვლადი ჯგუფია. ბავშვთა ქცევითი დარღვევები დაკავშირებულია სერიოზულ ფსიქოლოგიურ, განვითარების, სოციალურ და საგანმანათლებლო პრობლემებთან.
ბავშვების რთული ქცევა ხშირად ადრე დაწყებული პრობლემების შედეგია. ასეთ ქცევამდე, როგორც წესი, მიჰყავს ტრავმის ან ძალადობის გამოცდილებას, უყურადღებობასა და არასტაბილურ ზრუნვას, სიღარიბეს, ძირითადი საჭიროებების ქრონიკულ დაუკმაყოფილებლობას, დისკრიმინაციასა და სოციალურ იზოლაციას. ხშირად ასეთ ბავშვებს აღენიშნებათ განვითარების შეფერხებები ან აქვთ ფსიქიკური ჯანმრთელობის სირთულეები – შფოთვა, დეპრესია, ტრავმის ნიშნები და დაბალი თვითშეფასება, ასევე – ემოციური რეგულაციისა და კოგნიტიური განვითარების პრობლემები. ადრეული, ოჯახზე დაფუძნებული და საზოგადოებრივ მხარდაჭერაზე ორიენტირებული დახმარების გარეშე, ეს ქცევები შეიძლება გადაიზარდოს განმეორებით სამართალდარღვევებში და შექმნას ხანგრძლივი სოციალური და საგანმანათლებლო სირთულეები.
ასევე გასათვალისწინებელია, რომ თანამედროვე საზოგადოებაში მოზარდებს ბიოლოგიური მოწიფულობა ხშირად უფრო ადრე უყალიბდებათ, ვიდრე ფსიქოლოგიური და სოციალური მზადყოფნა, რის გამოც ისინი ხვდებიან ე.წ. „მოწიფულობის ღრიჭოში“ – პერიოდში, როცა ზრდასრულთა უფლებები და შესაძლებლობები ჯერ არ აქვთ, თუმცა მათი მოთხოვნილებები და სურვილები უკვე მომწიფებულია. ასეთ პირობებში ანტისოციალური ქცევა და კრიმინალურ მოდელებზე მიბაძვა მოზარდებისთვის შეიძლება მიმზიდველი იყოს, რადგან ეს თითქოს აძლევს თავისუფლებისა და „ზრდასრულობის“ ილუზიას. თუმცა, ტერი მოფიტის თეორია მიუთითებს, რომ ეს დელინქვენტური ქცევა უმეტესად დროებითია: ასაკის მატებასთან ერთად „მოზარდი დამნაშავეები“ სულ უფრო ცილდებიან დელიქვენტურ ქცევას, ისინი განიცდიან პროგრესს, იღებენ მათთვის უფრო სასურველ, ზრდასრულ როლებს და დელიქვენტური ქცევის მოტივაციაც ქრება, რადგან მისგან მიღებული სარგებელი აღარ არის ისეთი მომხიბვლელი, როგორც სხვა ალტერნატიული ქცევები. (მაგ, უნივერსიტეტში ჩაბარება, სამსახურის დაწყება და ა.შ).
მიუხედავად იმისა, რომ 14 წლამდე ბავშვები არ ექვემდებარებიან სისხლის სამართლის პასუხისმგებლობას, ქცევითი პრობლემები მაინც იწვევს ბავშვთა დაცვის ან სამართალდამცავ უწყებებთან კონტაქტს, ზრდის სტიგმას და ართულებს ოჯახსა და საზოგადოებაში დაბრუნებას.
საერთაშორისო სტანდარტები ხაზს უსვამს არადამსჯელობით, ბავშვის კეთილდღეობაზე ორიენტირებულ და საზოგადოების მხარდაჭერაზე დამყარებულ მიდგომებს. ბავშვების დახურული ტიპის სარეაბილიტაციო ცენტრში მოთავსება წარმოქმნის მნიშვნელოვან სამართლებრივ, ეთიკურ, ფსიქოლოგიურ და განვითარების უკუსვლასთან დაკავშირებულ რისკებს.
ბავშვობის ასაკში დანაშაულის ჩადენის მიზეზების გაგება საკმაოდ რთულია, “ჩვენი მოსაზრებაა, რომ ბავშვები არიან ბავშვები, მიუხედავად კონტექსტისა რომლებშიც ისინი აღმოჩნდნენ. თუკი ბავშვი ეჭვმიტანილია დანაშაულის ჩადენაში, ეს მას არ აქცევს ზრდასრულ ადამიანად“[1].
გაეროს ბავშვის უფლებათა კონვენცია
ევროპის საბჭოს სახელმძღვანელო პრინციპები ბავშვზე ორიენტირებული მართლმსაჯულების შესახებ
ევროპის საბჭოს ბავშვზე მორგებული მართლმსაჯულების შესახებ სახელმძღვანელო პრინციპები რეკომენდაციას იძლევა, რომ მართლმსაჯულების სისტემები ადაპტირებული იყოს ბავშვების საჭიროებებზე და მნიშვნელოვანი აქცენტი გაკეთდეს:
გაეროს ბავშვთა ფონდის მართლმსაჯულების სტანდარტები
სამეცნიერო კვლევები ერთმნიშვნელოვნად აჩვენებს, რომ ბავშვის დახურულ დაწესებულებებში განთავსება ქმნის რისკებს სხვადასხვა მიმართულებით:
განვითარების რისკები
ფსიქოლოგიური ზიანი:
გრძელვადიანი შედეგები:
კვლევები ამტკიცებენ, რომ ღია, თერაპიული და ოჯახზე ორიენტირებული ინტერვენციები მნიშვნელოვნად ეფექტიანია.
დახურული ტიპის სარეაბილიტაციო ცენტრები არაეფექტური და დაუშვებელია 14 წლამდე ასაკის ბავშვებისთვის, გარდა იშვიათი შემთხვევებისა, რაც დაკავშირებულია ბავშვის დაცვის საჭიროებებთან.
საუკეთესო საერთაშორისო პრაქტიკები მოიცავს:
საერთაშორისო და ევროპული სტრუქტურები, სამეცნიერო მტკიცებულებები და პროფესიული პრაქტიკა ერთხმად მიუთითებს, რომ ბავშვების, განსაკუთრებით 14 წლამდე ასაკის ბავშვების დახურული ტიპის სარეაბილიტაციო ცენტრში მოთავსება არაეფექტური და ბავშვის უფლებებთან შეუთავსებელია.
საუკეთესო შედეგებს იძლევა:
ეს მიდგომები იცავს ბავშვის უფლებებს, აქვეითებს რისკებს და უზრუნველყოფს ბავშვის რეალურ, გრძელვადიან რესოციალიზაციას.
[1] Owen-Kostelnik, J., Reppucci, N. D., & Meyer, J. R. (2006). Testimony and interrogation of minors: Assumptions about maturity and morality. American Psychologist, 61(4), 286–304
ბავშვების დახურული ტიპის დაწესებულებაში განთავსება: საერთაშორისო სტანდარტები, მტკიცებულებები და პოლიტიკის რეკომენდაციები ზოგადი ინფორმაცია ბავშვები, რომლებიც ავლენენ ასოციალურ ქცევას ან არღვევენ კანონს, უკიდურესად მოწყვლადი ჯგუფია. ბავშვთა ქცევითი დარღვევები დაკავშირებულია სერიოზულ ფსიქოლოგიურ, განვითარების, სოციალურ და საგანმანათლებლო პრობლემებთან. ბავშვების რთული ქცევა ხშირად ადრე დაწყებული პრობლემების შედეგია. ასეთ ქცევამდე, როგორც წესი, მიჰყავს ტრავმის ან ძალადობის გამოცდილებას, უყურადღებობასა და არასტაბილურ ზრუნვას, […]
გენდერი და ბავშვთა მიმართ სექსუალური ძალადობა ბავშვთა მიმართ სექსუალური ძალადობა მჭიდროდ უკავშირდება გენდერულ უთანასწორობას. კვლევები აჩვენებს, რომ გოგონები უფრო ხშირად არიან სექსუალური ძალადობის მსხვერპლნი, ვიდრე ბიჭები. მიუხედავად იმისა, რომ შედეგები ორივე ჯგუფისთვის მძიმეა, გოგონებსა და ბიჭებს განსხვავებული გამოცდილება და რეაქციები აქვთ. განსხვავებულია რისკები, სერვისებზე წვდომა და მოკლე თუ გრძელვადიანი გავლენები. კულტურულ ნორმებსა და სტერეოტიპებს, რომლებიც […]
ბავშვის უსაფრთხოება ონლაინ სივრცეში დღევანდელი ბავშვები ისეთი ინტენსივობით სწავლობენ, თამაშობენ და ურთიერთობენ ონლაინ, როგორიც არასოდეს ყოფილა. ინტერნეტი საოცარ შესაძლებლობებს აძლევს მათ განათლებისთვის, შემოქმედებისთვის და მეგობრობისთვის. თუმცა, ამასთან ერთად, გაჩნდა სერიოზული რისკები, როგორიცაა ონლაინ ბულინგი, გრუმინგი, სექსუალური ძალადობა და ექსპლუატაცია. ასევე, იმატებს ხელოვნური ინტელექტით შექმნილი ბავშვზე სექსუალური ძალადობის მასალები. ონლაინ ძალადობა, მათ შორის სექსუალური ძალადობა და […]
ბავშვთა დაცვა ბანაკებში სპორტული თუ შემეცნებითი ბანაკები საუკეთესო შესაძლებლობაა ბავშვებისთვის. ისინი ხელს უწყობენ სოციალიზაციას, გონებრივ და ფიზიკურ განვითარებას და რაც ასევე ძალიან მნიშვნელოვანია, გართობას და დასვენებას. მიუხედავად მრავალი სიკეთისა, არსებობს ბავშვთა დაცვის გარკვეული რისკები, რომლებიც უკავშირდება ბავშვთა უსაფრთხოებას და კეთილდღეობას, და მათი თავიდან აცილებისთვის წინასწარი და საფუძვლიანი მომზადებაა საჭირო. ძირითადი რისკები 1. ზედამხედველობის ნაკლებობა ან […]
კლიმატის ცვლილების გავლენა ბავშვების ფიზიკურ და ფსიქიკურ ჯანმრთელობაზე კლიმატის ცვლილება ერთ-ერთი ყველაზე დიდი საფრთხეა, რომელსაც დღეს ჩვენი მსოფლიო განიცდის. ტემპერატურის მატება, ამინდის ექსტრემალური მოვლენები, როგორიცაა წყალდიდობები, ქარიშხლები და ტყის ხანძრები და სხვა, არღვევს ადამიანების ნორმალური ცხოვრების რიტმს. ბავშვები, რომლებიც ჯერ კიდევ იზრდებიან და ვითარდებიან, განსაკუთრებით მოწყვლადები არიან ამ ცვლილებების მიმართ, მაშინ როცა თავად ყველაზე ნაკლებად […]
რჩევები მშობლებს და აღმზრდელებს ციფრული გარემო და იქ არსებული შესაძლებლობები სულ უფრო გადამწყვეტ როლს თამაშობს ბავშვების ცხოვრებაში. ონლაინ კავშირები და ურთიერთობები ბავშვებისთვის მეგობრების შეძენის ერთ-ერთ საშუალებას წარმოადგენს. თუმცა, აქვეა ის ხილული, თუ უხილავი საფრთხეები, რაც შესაძლოა ამ კავშირებს მოჰყვეს და ბავშვების უსაფრთხოება რისკის ქვეშ დააყენოს. არასასურველი კონტაქტი არის ნებისმიერი ტიპის ონლაინ კომუნიკაცია, რომელიც თქვენი შვლისთვის […]
რჩევები მშობლებს და მზრუნველებს ბავშვის მიმართ კიბერბულინგად ითვლება ციფრული ტექნოლოგიების გამოყენებით ბავშვის დამცირება, შერცხვენა, შევიწროება, დაშინება და ზეწოლა. კიბერბულინგი სხვადასხვა ფორმით ხორციელდება. მაგალითად, სოციალური მედიის, შეტყობინებების, თამაშის პლატფორმებისა და მობილური ტელეფონის საშუალებით შეურაცხმყოფელი შეტყობინებების, უსიამოვნო ჭორების, დამამცირებელი სურათების, ან ვიდეოების გაგზავნა და გავრცელება. ასევე, ბავშვის მოტყუების ან დამცირების მიზნით, სხვისი სახელით ყალბი ანგარიშების შექმნა. კიბერბულინგი […]
ბანტერი“ თუ „ბულინგი“ – სად გადის ზღვარი? სოციალური მედიის ფართოდ გამოყენებამ ახალი ტერმინები დაამკვიდრა. რა არის ბანტერი? ეს ინგლისური სიტყვაა და აღნიშნავს მეგობრებს შორის მხიარულ, უწყინარ ხუმრობას, იქნება ეს სიტყვიერი თუ ჯგუფურ „ჩატში“ გაზიარებული „მიმი“. თუმცა, ბანტერი ზოგჯერ შეიძლება გასცდეს მეგობორულ საზღვრებს და ჩაგვრაში -„ბულინგში“ ისე გადაიზარდოს, რომ ამას ვერც კი მიხვდეთ. ონლაინ სივრცეში საუბრისას, ძნელია […]
მეცნიერება თავის ტვინის ადრეული განვითარების შესახებ გვეხმარება გავაცნობიეროთ თუ რატომ არის ბავშვის განვითარება, განსაკუთრებით დაბადებიდან ხუთ წლამდე, განვითარებული და მდგრადი საზოგადოების შექმნის საფუძველი. კვლევები ბავშვის ადრეული განვითარების შესახებ, ხელს უწყობს ბავშვთა ადრეული განვითარების პოლიტიკის და პრაქტიკის გაუმჯობესებას და აგრეთვე, გადაწყვეტილებების მიღების დროს ახალი მიდგომების და აზროვნების გენერირებას. ჰარვარდის უნივერსიტეტის ბავშვის განვითარების ცენტრი ადგენს ბავშვის ადრეული […]