მიმდინარეობს გვერდის განახლება

რესურსები

მშობლებისთვის, პროფესიონალებისთვის

აღმასრულებელი ფუნქციის აქტივობები 18-დან 36 თვემდე ბავშვებისთვის

მშობლებისთვის, პროფესიონალებისთვის

აღმასრულებელი ფუნქციის აქტივობები 18-დან 36 თვემდე ბავშვებისთვის

აღმასრულებელი ფუნქციის აქტივობები 18-დან 36 თვემდე ბავშვებისთვის

ბავშვები განვითარების ამ სტადიაზე – 18-დან 36 თვემდე, სწრაფად აფართოებენ  მეტყველების უნარებს. ენა მნიშვნელოვან როლს ასრულებს აღმასრულებელი ფუნქციისა და  თვითრეგულირების (EF/SR) განვითარებაში, რადგან ის ეხმარება ბავშვებს ამოიცნონ თავიანთი აზრები და ქმედებები, დაფიქრდნენ მათზე და შეადგინონ გეგმები, მხედველობაში მიიღონ და იმოქმედონ. ენა ასევე ეხმარება ბავშვებს გააცნობიერონ და დაიცვან უფრო რთული წესები: ის, რომელიც არეგულირებს ქცევას და ის, რაც ეხება მარტივ თამაშებს. გარდა ამისა, ორენოვნება ასოცირდება აღმასრულებელი ფუნქციისა და თვითრეგულირების (EF/SR) უკეთეს განვითარებასთან, ამიტომ მშობლებმა, რომლებიც თავისუფლად ფლობენ ერთზე მეტ ენას, უნდა გამოიყენონ ეს ენები შვილებთან ურთიერთობისას.

აქტიური თამაშები:

ამ  ასაკის ბავშვები (18-დან 36 თვემდე) სწრაფად ავითარებენ  მნიშვნელოვან მრავალ ფიზიკურ უნარს და მოწონთ  ფიზიკური  ვარჯიშები.  ქვემოთ მოყვანილი აქტივობები ავალდებულებს ბავშვებს შეინარჩუნონ მიზანი და  მოახდინონ ყურადღების ფოკუსირება მასზე, დათრგუნონ არასაჭირო და არაეფექტური ქმედებები და სცადონ ახალი გზები, თუ პირველი მცდელობა წარუმატებელი აღმოჩნდა. მათ შეიძლება ყოველთვის ვერ მიაღწიონ წარმატებას, მაგრამ პრაქტიკა ძალიან მნიშვნელოვანია. ეს არის სასწავლო პროცესი. ამ აქტივობებიდან ბევრი უფროსებისგან მოითხოვს ხშირ შეხსენებას და ისინი შეიძლება დიდხანს არ გაგრძელდეს!

  • მიაწოდეთ ბევრი მასალა და შესაძლებლობა ახალი უნარების გამოსამუშავებლად, როგორიცაა ბურთების სროლა და დაჭერა, ბალანსის დაცვით სიარული, დახრილ ზედაპირზე ზემოთ და ქვემოთ სირბილი, ხტუნვა და ა.შ. დააწესეთ მარტივი წესები, რომლებიც უნდა დაიცვათ დამატებითი მუშა მეხსიერებისა და შეკავების გამოწვევისთვის, მაგალითად. რიგრიგობით გაიქცნენ „ფინიშის  ხაზამდე“ და უკან.
  • მოზრდილი ასაკის ბავშვებს  სიამოვნებთ მარტივი იმიტაციური თამაშები, როგორიც არის  „ გაყევი ლიდერს“,  ან  თამაშები  სიმღერით მაგ.  „მიყევით, მიყევით, მიჰყევით [ბავშვის სახელს], მიჰყევით,  მიჰყევით [ბავშვის სახელს]“ — ყველა ბავშვი ბაძავს ერთ ბავშვს. ეს არის მუშა მეხსიერების, ასევე ყურადღების და შეკავების შესანიშნავი ტესტები.
  • თამაშები, რომლებიც საჭიროებენ აქტიურ შეკავებას, ბავშვებისთვის ასევე შეიძლება იყოს სახალისო მაგ.  როგორიცაა „გაყინე“ ცეკვა (მუსიკალური ქანდაკებები), თუმცა ნუ ელით ბავშვებისგან, რომ „გაიყინონ“ რამდენიმე შეხსენების გარეშე. ასევე ეფექტურია თამაშები სიმღერით, რომელიც მოითხოვს ბავშვებისგან მოძრაობის დაწყებას და გაჩერებას, ან შენელებას და აჩქარებას.
  • ასევე სახალისოა  სიმღერით თამაშები, მრავალი მოძრაობით.  ესეთი თამაშები მოითხოვს, რომ ბავშვებმა ყურადღება მიაქციონ სიმღერის სიტყვებს და შეინახონ ისინი მუშა მეხსიერებაში, გამოიყენონ სიმღერა, რათა წარმართონ მათი  მოძრაობები.
  • თითებით თამაში  ან სიმღერა და ლექსი  შესაბამისი ჟესტებით ასევე პოპულარულია ამ ასაკის ბავშვებში, ანალოგიურად იწვევს ბავშვების ყურადღების, მუშა მეხსიერების და კონტროლის  სტიმულაციას .

 

 

საუბარი და თხრობა:

როდესაც ბავშვებს უვითარდებათ მეტყველების  უნარები, მათ შეუძლიათ დაიწყონ აქტიური საუბარი უფროსებთან და მარტივი ისტორიების მოყოლა.

  • ბავშვის თამაშის ყურება და თხრობა შეიძლება იყოს შესანიშნავი გზა მცირეწლოვან ბავშვებისთვის  იმის გასაგებად, თუ როგორ შეუძლია მეტყველებას აღწეროს მათი ქმედებები.  ბავშვის ასაკის მატებასთან ერთად,  შეიძლება დაემატოს კითხვები, როგორიცაა “რას გააკეთებ შემდეგ?” ან „ვხედავ, რომ გინდა ბურთი ქილაში მოათავსო. არის ამის სხვა გზა?” ეს კომენტარები ეხმარება ბავშვებს შეჩერდნენ, დაფიქრდნენ იმაზე, თუ რის გაკეთებას ცდილობენ, როგორ იმუშავა  მათმა მცდელობამ  და როგორ დაგეგმონ შემდეგი ნაბიჯი.
  • საერთო მოვლენების შესახებ ისტორიების მოყოლა  შეიძლება იყოს  შესანიშნავი გზა  ამ გამოცდილების ასახვისთვის. გამოცდილება მუშა მეხსიერებაში დაცულია, სანამ ბავშვი განიხილავს რა თანმიმდევრობით მოხდა მოვლენები, რატომ მოხდა ყველაფერი ისე, როგორც მოხდა და რას ნიშნავდა ეს გამოცდილება. ეს მოთხრობები ასევე შეიძლება მარტივად დაიწეროს ან დაიხატოს  და გადაიხედოს.
  • ასევე, მნიშვნელოვანია გრძნობებზე საუბარი, ბავშვების გრძნობებზე სახელის დარქმევით, მაგ.  „როგორც ჩანს, ახლა მართლა გაბრაზებული ხარ“,  ან ბავშვის გაღიზიანების შესახებ ამბის მოყოლით.  ეს  საუბრები, ბავშვებისთვის თავიანთი გრძნობების გამოხატვის საშუალების მიცემით,  ხელს უწყობენ ემოციური რეგულაციის განვითარებას, რაც აუცილებელია აღმასრულებელი ფუნქციის ასამოქმედებლად .

 

თამაშები დაწყვილება/დახარისხების ელემენტებით:

ამ ასაკის ბავშვებს შეუძლიათ ითამაშონ მარტივი დაწყვილების და დახარისხების თამაშები, რისთვისაც აუცილებელია  ბავშვებმა  გააცნობიერონ აქტივობის ორგანიზების წესი (დახარისხება ფორმის, ფერის, ზომის მიხედვით და ა.შ.),  გაითვალისწინონ ეს წესი და დაიცვან იგი.

  • სთხოვეთ ბავშვებს ითამაშონ დახარისხების თამაში, რომელშიც თქვენ მორიგეობით დაალაგებთ საგნებს ზომის, ფორმის ან ფერის მიხედვით.
  • ჩართეთ უფრო მოზარდი ასაკის ბავშვები  დახარისხების მხიარულ თამაშში, როგორიცაა პატარა ფიგურების ჩადება დიდ ვედროში და დიდი ფორმების პატარა ვედროში. ბავშვები მიდრეკილნი არიან დააწყვილონ მსგავსი საგნები, ამიტომ ეს ცვლილება მათთვის სირთულეს წარმოადგენს, რაც მოითხოვს მათგან დათრგუნონ მოსალოდნელი ქმედება და აამოქმედონ შერჩევითი ყურადღება  და სამუშაო მეხსიერება.
  • ასაკის მატებასთან ერთად, პატარები ასევე  სიამოვნებით ერთობიან მარტივი თავსატეხებით, რომლებიც საჭიროებს ყურადღების კონცენტრირებას  ფორმებსა და ფერებზე. უფროსებს შეუძლიათ სთხოვონ ბავშვებს დაფიქრდნენ იმაზე, თუ რა ფორმა ან ფერი სჭირდებათ, სად შეიძლება მოათავსონ გარკვეული საგანი, ან  სად დადონ  თუ ისინი არ შეესაბამება ერთმანეთს, რითაც ავარჯიშებენ ბავშვის რეფლექსიისა და დაგეგმვის უნარებს.

 

წარმოსახვითი თამაში:

პატარები იწყებენ მარტივი წარმოსახვითი თამაშის უნარის განვითარებას. ხშირად, პატარები ბაძავენ უფროსების მოქმედებებს მათ ხელთ არსებული საგნების გამოყენებით (როგორიცაა ცოცხით წმენდა ან  საჭმელს კეთება). როდესაც ისინი მიაღწევენ ამ ასაკს (18-დან 36 თვემდე), ეს მოქმედებები არ არის უბრალოდ იმიტირებული, შეიძლება გაგრძელდეს და გამოავლინოს მარტივი წარმოსახვითი თამაშის  ნიშნები, მაგალითად, ქვაბში  საჭმლის „მომზადების“ შემდეგ ბავშვი ქვაბს მაგიდაზე დადებს და  საჭმელს ჭამის იმიტაციას იწყებს.

  • ბავშვებს დაუსვით კითხვები იმის შესახებ, თუ რას აკეთებენ. ისაუბრეთ იმის შესახებ რასაც ხედავთ.
  • ბავშვთან ერთად ითამაშეთ  და მიეცით მას შესაძლებლობა მართოს თამაში. მიეცით ბავშვს საშუალება გითხრათ რა როლი უნდა შეასრულოთ და როგორ  გააკეთოთ ეს. სხვათა ქცევის რეგულირება მნიშვნელოვანი გზაა ბავშვების თვითრეგულირების უნარების განვითარებისთვის.
  • ბავშვს მიაწოდეთ სხვადასხვა სახის ნაცნობი საყოფაცხოვრებო ნივთები, სათამაშოები და ტანსაცმლის ნივთები, რათა წაახალისოთ ბავშვების წარმოსახვითი თამაში.

 

მომზადებულია ჰარვარდის უნივერსიტეტის ბავშვის განვითარების ცენტრის პუბლიკაციის მიხედვით.

გადახედეთ მსგავს რესურსებს

როგორ ავიცილოთ თავიდან არასასურველი კონტაქტი

რჩევები მშობლებს და აღმზრდელებს ციფრული გარემო და იქ არსებული შესაძლებლობები სულ უფრო გადამწყვეტ როლს თამაშობს ბავშვების ცხოვრებაში. ონლაინ კავშირები და ურთიერთობები ბავშვებისთვის მეგობრების შეძენის ერთ-ერთ საშუალებას წარმოადგენს. თუმცა, აქვეა ის ხილული, თუ უხილავი საფრთხეები, რაც შესაძლოა ამ კავშირებს მოჰყვეს და ბავშვების უსაფრთხოება რისკის ქვეშ დააყენოს. არასასურველი კონტაქტი არის ნებისმიერი ტიპის ონლაინ კომუნიკაცია, რომელიც თქვენი შვლისთვის […]

კიბერბულინგის რისკების გაცნობიერება და ბავშვის მხარდაჭერა

რჩევები მშობლებს და მზრუნველებს ბავშვის მიმართ კიბერბულინგად ითვლება ციფრული ტექნოლოგიების გამოყენებით ბავშვის დამცირება, შერცხვენა, შევიწროება, დაშინება და ზეწოლა. კიბერბულინგი სხვადასხვა ფორმით ხორციელდება. მაგალითად, სოციალური მედიის, შეტყობინებების, თამაშის პლატფორმებისა და მობილური ტელეფონის საშუალებით შეურაცხმყოფელი შეტყობინებების, უსიამოვნო ჭორების, დამამცირებელი სურათების, ან ვიდეოების გაგზავნა და გავრცელება. ასევე, ბავშვის მოტყუების ან დამცირების მიზნით, სხვისი სახელით ყალბი ანგარიშების შექმნა. კიბერბულინგი […]

„ბანტერი“ თუ „ბულინგი“ – სად გადის ზღვარი?

ბანტერი“ თუ „ბულინგი“ – სად გადის ზღვარი? სოციალური მედიის ფართოდ გამოყენებამ ახალი ტერმინები დაამკვიდრა. რა არის ბანტერი? ეს ინგლისური სიტყვაა და აღნიშნავს მეგობრებს შორის მხიარულ, უწყინარ ხუმრობას, იქნება ეს სიტყვიერი თუ ჯგუფურ „ჩატში“ გაზიარებული „მიმი“. თუმცა, ბანტერი ზოგჯერ შეიძლება გასცდეს მეგობორულ საზღვრებს და ჩაგვრაში -„ბულინგში“ ისე გადაიზარდოს, რომ ამას ვერც კი მიხვდეთ. ონლაინ სივრცეში საუბრისას, ძნელია […]

8 მნიშვნელოვანი ასპექტი რაც უნდა გვახსოვდეს ბავშვის განვითარების შესახებ

მეცნიერება თავის ტვინის ადრეული განვითარების  შესახებ  გვეხმარება გავაცნობიეროთ თუ რატომ არის ბავშვის განვითარება, განსაკუთრებით დაბადებიდან ხუთ წლამდე, განვითარებული და მდგრადი საზოგადოების შექმნის  საფუძველი. კვლევები ბავშვის ადრეული განვითარების შესახებ, ხელს უწყობს  ბავშვთა ადრეული განვითარების პოლიტიკის და პრაქტიკის  გაუმჯობესებას  და აგრეთვე, გადაწყვეტილებების მიღების დროს ახალი  მიდგომების  და  აზროვნების   გენერირებას. ჰარვარდის უნივერსიტეტის ბავშვის განვითარების ცენტრი ადგენს ბავშვის ადრეული […]

აღმასრულებელი ფუნქციის აქტივობები 18-დან 36 თვემდე ბავშვებისთვის

აღმასრულებელი ფუნქციის აქტივობები 18-დან 36 თვემდე ბავშვებისთვის ბავშვები განვითარების ამ სტადიაზე – 18-დან 36 თვემდე, სწრაფად აფართოებენ  მეტყველების უნარებს. ენა მნიშვნელოვან როლს ასრულებს აღმასრულებელი ფუნქციისა და  თვითრეგულირების (EF/SR) განვითარებაში, რადგან ის ეხმარება ბავშვებს ამოიცნონ თავიანთი აზრები და ქმედებები, დაფიქრდნენ მათზე და შეადგინონ გეგმები, მხედველობაში მიიღონ და იმოქმედონ. ენა ასევე ეხმარება ბავშვებს გააცნობიერონ და დაიცვან უფრო […]

აღმასრულებელი ფუნქციის განვითარების აქტივობები 3-5 წლის ასკის ბავშვებისთვის

აღმასრულებელი ფუნქციის განვითარების აქტივობები 3-5 წლის  ასკის ბავშვებისთვის   ბავშვების აღმასრულებელი  ფუნქციის და თვითრეგულაციის უნარების ზრდა განსაკუთრებით აქტიურად მიმდინარეობს 3 – 5 წლისპერიოდში. ამ ასაკობრივ ჯგუფში მნიშვნელოვანია აქტივობების მორგება თითოეული ბავშვის უნარების შესატყვისად.  უმცროსი ასკის ბავშვებს დიდი მხარდაჭერა სჭირდებათ  წესებისა და სტრუქტურების საკითხების დასასწავლად, მაშინ როდესაც უფროსი ასაკის ბავშვები  შეიძლება უფრო დამოუკიდებლები  იყვნენ. საბოლოო მიზანია: […]

აღმასრულებელი ფუნქციის განვითარების აქტივობები 5-7 წლის ასკის ბავშვებისთვის

აღმასრულებელი ფუნქციის განვითარების აქტივობები 5-7 წლის ასკის ბავშვებისთვის თამაშები ავარჯიშებს  ბავშვების აღმასრულებელი ფუნქციის და თვითრეგულირების უნარებს, ხელს უწყობს სხვადასხვა გზით ამ  უნარების გამოყენებას. 5-7 წლის  ასაკში ბავშვები იწყებენ ისეთი თამაშებით სიამოვნებას, რომლებსაც აქვთ წესები, მაგრამ ამას აკეთებენ სხვადასხვა დონის ინტერესებითა და უნარებით. ვინაიდან ამ უნარების განვითარების საყურადღებო ასპექტია მუდმივი გამოწვევის არსებობა, მნიშვნელოვანია, თითოეული ბავშვისთვის აირჩიოთ თამაშები, […]

აღმასრულებელი ფუნქციის განვითარების აქტივობები 7-დან 12 წლამდე ასაკის ბავშვებისთვის

აღმასრულებელი ფუნქციის განვითარების აქტივობები 7-დან 12 წლამდე ასაკის ბავშვებისთვის ქვემოთ წარმოდგენილი თამაშები ხელს უწყობენ სასკოლო ასაკის ბავშვებში თავის ტვინის აღმასრულებელი ფუნქციისა და თვითრეგულირების უნარების განვითარებას. ასევე, მნიშვნელოვანია თამაშებისა და აქტივობების სირთულის სტაბილური ზრდა. სამაგიდო თამაშები კარტით თამაშები, რომლებშიც ბავშვებს თამაშის დროს  კარტის თვალყურის დევნება უწევთ, ავარჯიშებს მუშა მეხსიერებას, დაგეგმვის და სტრატეგიის განვითარებით ხელს უწყობს გონებრივ […]

აღმასრულებელი ფუნქციის განვითრების აქტივობები 6 – 18 თვის ასაკის ბავშვები

აღმასრულებელი ფუნქციის განვითრების აქტივობები 6 – 18 თვის ასაკის ბავშვები ამ ასაკის  ბავშვები აქტიურად ავითარებენ  ძირითად აღმასრულებელ ფუნქციას და თვითრეგულირების  უნარებს. აქტივობები, რომელზეც ვისაუბრებთ ხელს უწყობს ჩვილების, ადრეული ასაკის ბავშვების  ყურადღების გამახვილებას, სამუშაო მეხსიერების გამოყენებას და ბაზისური თვითკონტროლის უნარების გავარჯიშებას. საიმედო, გულისხმიერი ურთიერთობები უფროსთან ამ უნარების ჯანსაღი განვითარების საფუძველია. თუმცა, კონკრეტულ აქტივობებს  შეუძლია გააძლიეროს აღმასრულებელ […]