მიმდინარეობს გვერდის განახლება

რესურსები

მშობლებისთვის, პროფესიონალებისთვის

აღმასრულებელი ფუნქციის განვითარების აქტივობები 5-7 წლის ასკის ბავშვებისთვის

მშობლებისთვის, პროფესიონალებისთვის

აღმასრულებელი ფუნქციის განვითარების აქტივობები 5-7 წლის ასკის ბავშვებისთვის

აღმასრულებელი ფუნქციის განვითარების აქტივობები

5-7 წლის ასკის ბავშვებისთვის

თამაშები ავარჯიშებს  ბავშვების აღმასრულებელი ფუნქციის და თვითრეგულირების უნარებს, ხელს უწყობს სხვადასხვა გზით ამ  უნარების გამოყენებას. 5-7 წლის  ასაკში ბავშვები იწყებენ ისეთი თამაშებით სიამოვნებას, რომლებსაც აქვთ წესები, მაგრამ ამას აკეთებენ სხვადასხვა დონის ინტერესებითა და უნარებით. ვინაიდან ამ უნარების განვითარების საყურადღებო ასპექტია მუდმივი გამოწვევის არსებობა, მნიშვნელოვანია, თითოეული ბავშვისთვის აირჩიოთ თამაშები, რომლებიც ძალისხმევას მოითხოვს, მაგრამ არც ისე რთულია შესასრულებლად. როდესაც ბავშვები გაეცნობიან თამაშის წესებს, შეეცადეთ, რაც შეიძლება მალე, შეამციროთ ზრდასრულის როლი. გამოწვევა უფრო დიდია ბავშვებისთვის, თუ ისინი დაიმახსოვრებენ და დამოუკიდებლად შეასრულებენ წესებს.წესებიანი თამაშის დროს ბავშვები ცდილობენ თამაშის ორგანიზებას და მისი წესების დაცვას, უბრალოდ მოემზადეთ კონფლიქტის მოგვარების რამდენიმე ტექნიკით. მონეტის გადატრიალება ან ჯოხის ამორჩევა  არის მეთოდი, რომლებიც გამოგადგებათ თამაშის რეგულირებისთვის.

ბარათებით  თამაშები და  სამაგიდო თამაშები

  • თამაშები, რომლებშიც მოწილეებმა უნდა დაიმახსოვრონ კონკრეტული ბარათების მდებარეობა, შესანიშნავია მუშა მეხსიერების გასავარჯიშებლად. მარტივი დონის თამაშია, თამაში „კონცენტრაცია“.  ეს არის  კარტის სახალისო თამაში ყველა ასაკისთვის, რომლის მთავარი პრინციპია, ბავშვმა დაიმახსოვროს შერჩეული ბარათის ადგილმდებარეობა და მოიძიოს შესატყვისი წყვილი. უფრო რთული დონის თამაშია, როცა საჭიროა როგორც ბარათის ადგილმდებარეობის დამახსოვრება, ისე მის გადაადგილებაზე თვალყურის დევნება.
  • თამაშები, რომლებშიც ბავშვს შეუძლია სათამაშო ბარათების შეხამება, ფიგურისა ან ნომრის მიხედვით; ეს თამაში ასევე კარგია შემეცნებითი მოქნილობის გასავარჯიშებლად.
  • თამაშები, რომლებიც საჭიროებენ სწრაფ პასუხს და მონიტორინგს, ასევე შესანიშნავია ყურადღებისა და იმპულსების დათრგუნვის გამოწვევისთვის.
  • ნებისმიერი სამაგიდო თამაში, რომელიც მოიცავს გარკვეულ სტრატეგიას, იძლევა მნიშვნელოვან შესაძლებლობებს, ბავშვებმა  გონებაში შეადგინონ და წინასაწარ გათვალონ  რამდენიმე სვლა, გაითვალისწინონ განსხვავებული წესები, რომლებიც მართავს სხვადასხვა ნაწილებს და მოახდინონ  სტრატეგიის კორექტირება მოწინააღმდეგის სვლების საპასუხოდ.

სტრატეგიის შემუშავების დროს ერთად მუშაობს ბავშვის მუშა მეხსიერება, შემაკავებელი  კონტროლი და მოქნილობა, რათა მხარი დაუჭირონ გეგმაზე დაფუძნებულ, ეფექტურ თამაშს. ამ  ასაკის ბავშვებისთვის ამ ტიპის თამაშების რამდენიმე მაგალითი არის: დომინო და ჩინური შაში.

თამაში ფიზიკური აქტივობებით

  • თამაშები, რომლებიც საჭიროებენ ყურადღებას და სწრაფ პასუხებს, ეხმარება ბავშვებს განავითაროს  ყურადღება და შეკავება. მათ შორისაა „ყინულის“ ცეკვა (მუსიკალური ქანდაკებები);
  • თამაშები, რომლებიც მოითხოვს რომ ბავშვმა გონებაში თვალყური ადევნოს სხვების მოძრაობას, რაც ასევე გამოწვევაა მუშა მეხსიერებისთვის.
  • სხვებს სჭირდებათ შერჩევითი პასუხები და  შეკავების ტესტირება, როგორიცაა ჯადოსნური სიტყვებით თამაში, რომელშიც ბავშვები ელიან „ჯადოსნურ სიტყვას“ მოქმედების დასაწყებად.
  • სწრაფად მოძრავი ბურთის თამაშები, როგორიცაა მაგ. „ოთხი კვადრატი“, რომელიც საჭიროებს მუდმივ მონიტორინგს, წესების დაცვას, გადაწყვეტილების სწრაფ მიღებას და თვითკონტროლს.
  • ამ ასაკში ბავშვები უკვე საკმარისად მოზრდილები არიან იმისთვის, რომ ისიამოვნონ სტრუქტურირებული ფიზიკური აქტივობებით, როგორიცაა ორგანიზებული სპორტი – თამაშები, რომლებიც საჭიროებენ კოორდინაციას და უზრუნველყოფენ აერობულ ვარჯიშს. მაგალითად, ასეთია ფეხბურთი. დადასტურებულია, რომ ფეხბურთი ხელს უწყობს ყურადღების განვითარებას და ეხმარება მოქმედებების კონტროლის უნარის განვითარებაში.

მოძრაობა და სიმღერის  თამაშები

  • სიმღერები, რომლებიც ტექსტი მეორდება და ემატება შემდეგი ნაწილი (სიტყვით ან მოძრაობით) ასევე გამოწვევაა მუშა მეხსიერებისთვის;
  • ამ კატეგორიაში შედის კლასიკური მეხსიერების თამაშები: პიკნიკისთვის მომზადება ან ბებიის ჩემოდნის ჩალაგება. მაგალითად, შეადგინონ წასაღები ნივთების სია, ალფავიტის მიხედვით
  • გუნდური  სიმღერა არის გამოწვევა მოზრდილი ბავშვებისთვის, რომელიც მოითხოვს მუშა მეხსიერების გამოყენებას და შეკავების  ვარჯიშს.
  • ტაშის რთული რიტმები, ასევე ავარჯიშებს მუშა მეხსიერებას, შეკავებას და კოგნიტურ მოქნილობას და პოპულარულია ბავშვების მრავალ თაობებში და კულტურაში.

 

მშვიდი საქმიანობა, რომელიც მოითხოვს სტრატეგიას და რეფლექსიას

  • ამ ასაკში ბავშვები სულ უფრო დამოუკიდებლები ხდებიან და ფაზლები, თავსატეხი წიგნები, რომლებიც შეიცავს ლაბირინთებს, მარტივი სიტყვების პოვნას, შესატყვის თამაშებს და ა.შ. ავარჯიშებს ყურადღებას და პრობლემის გადაჭრის უნარებს (მუშა მეხსიერებას და კოგნიტურ მოქნილობას).

 

  • ლოგიკური და მსჯელობის თამაშები, რომლებშიც თავსატეხების გადასაჭრელად გარკვეული წესები უნდა იქნას გამოყენებული, საინტერესოა და უზრუნველყოფენ მუშა მეხსიერების და შემეცნებითი მოქნილობის გამოწვევებს.
  • ასევე პოპულარულია გამოცნობის თამაშები და მოითხოვს მოთამაშეებისგან გამოიყენონ მუშა მეხსიერება და მოქნილი აზროვნება, რათა გაითვალისწინონ წინა პასუხები, სანამ ისინი ავითარებენ და უარყოფენ პოტენციურ თეორიებს.  თამაშები ბავშვებს ავალდებულებენ დაფიქრდნენ კატეგორიზაციაზე და გამოიყენონ შერჩევითი ყურადღება ობიექტის სწორი ტიპის ძიებაში.

 

მომზადებულია ჰარვარდის უნივერსიტეტის ბავშვის განვითარების ცენტრის პუბლიკაციის მიხედვით.

გადახედეთ მსგავს რესურსებს

როგორ ავიცილოთ თავიდან არასასურველი კონტაქტი

რჩევები მშობლებს და აღმზრდელებს ციფრული გარემო და იქ არსებული შესაძლებლობები სულ უფრო გადამწყვეტ როლს თამაშობს ბავშვების ცხოვრებაში. ონლაინ კავშირები და ურთიერთობები ბავშვებისთვის მეგობრების შეძენის ერთ-ერთ საშუალებას წარმოადგენს. თუმცა, აქვეა ის ხილული, თუ უხილავი საფრთხეები, რაც შესაძლოა ამ კავშირებს მოჰყვეს და ბავშვების უსაფრთხოება რისკის ქვეშ დააყენოს. არასასურველი კონტაქტი არის ნებისმიერი ტიპის ონლაინ კომუნიკაცია, რომელიც თქვენი შვლისთვის […]

კიბერბულინგის რისკების გაცნობიერება და ბავშვის მხარდაჭერა

რჩევები მშობლებს და მზრუნველებს ბავშვის მიმართ კიბერბულინგად ითვლება ციფრული ტექნოლოგიების გამოყენებით ბავშვის დამცირება, შერცხვენა, შევიწროება, დაშინება და ზეწოლა. კიბერბულინგი სხვადასხვა ფორმით ხორციელდება. მაგალითად, სოციალური მედიის, შეტყობინებების, თამაშის პლატფორმებისა და მობილური ტელეფონის საშუალებით შეურაცხმყოფელი შეტყობინებების, უსიამოვნო ჭორების, დამამცირებელი სურათების, ან ვიდეოების გაგზავნა და გავრცელება. ასევე, ბავშვის მოტყუების ან დამცირების მიზნით, სხვისი სახელით ყალბი ანგარიშების შექმნა. კიბერბულინგი […]

„ბანტერი“ თუ „ბულინგი“ – სად გადის ზღვარი?

ბანტერი“ თუ „ბულინგი“ – სად გადის ზღვარი? სოციალური მედიის ფართოდ გამოყენებამ ახალი ტერმინები დაამკვიდრა. რა არის ბანტერი? ეს ინგლისური სიტყვაა და აღნიშნავს მეგობრებს შორის მხიარულ, უწყინარ ხუმრობას, იქნება ეს სიტყვიერი თუ ჯგუფურ „ჩატში“ გაზიარებული „მიმი“. თუმცა, ბანტერი ზოგჯერ შეიძლება გასცდეს მეგობორულ საზღვრებს და ჩაგვრაში -„ბულინგში“ ისე გადაიზარდოს, რომ ამას ვერც კი მიხვდეთ. ონლაინ სივრცეში საუბრისას, ძნელია […]

8 მნიშვნელოვანი ასპექტი რაც უნდა გვახსოვდეს ბავშვის განვითარების შესახებ

მეცნიერება თავის ტვინის ადრეული განვითარების  შესახებ  გვეხმარება გავაცნობიეროთ თუ რატომ არის ბავშვის განვითარება, განსაკუთრებით დაბადებიდან ხუთ წლამდე, განვითარებული და მდგრადი საზოგადოების შექმნის  საფუძველი. კვლევები ბავშვის ადრეული განვითარების შესახებ, ხელს უწყობს  ბავშვთა ადრეული განვითარების პოლიტიკის და პრაქტიკის  გაუმჯობესებას  და აგრეთვე, გადაწყვეტილებების მიღების დროს ახალი  მიდგომების  და  აზროვნების   გენერირებას. ჰარვარდის უნივერსიტეტის ბავშვის განვითარების ცენტრი ადგენს ბავშვის ადრეული […]

აღმასრულებელი ფუნქციის აქტივობები 18-დან 36 თვემდე ბავშვებისთვის

აღმასრულებელი ფუნქციის აქტივობები 18-დან 36 თვემდე ბავშვებისთვის ბავშვები განვითარების ამ სტადიაზე – 18-დან 36 თვემდე, სწრაფად აფართოებენ  მეტყველების უნარებს. ენა მნიშვნელოვან როლს ასრულებს აღმასრულებელი ფუნქციისა და  თვითრეგულირების (EF/SR) განვითარებაში, რადგან ის ეხმარება ბავშვებს ამოიცნონ თავიანთი აზრები და ქმედებები, დაფიქრდნენ მათზე და შეადგინონ გეგმები, მხედველობაში მიიღონ და იმოქმედონ. ენა ასევე ეხმარება ბავშვებს გააცნობიერონ და დაიცვან უფრო […]

აღმასრულებელი ფუნქციის განვითარების აქტივობები 3-5 წლის ასკის ბავშვებისთვის

აღმასრულებელი ფუნქციის განვითარების აქტივობები 3-5 წლის  ასკის ბავშვებისთვის   ბავშვების აღმასრულებელი  ფუნქციის და თვითრეგულაციის უნარების ზრდა განსაკუთრებით აქტიურად მიმდინარეობს 3 – 5 წლისპერიოდში. ამ ასაკობრივ ჯგუფში მნიშვნელოვანია აქტივობების მორგება თითოეული ბავშვის უნარების შესატყვისად.  უმცროსი ასკის ბავშვებს დიდი მხარდაჭერა სჭირდებათ  წესებისა და სტრუქტურების საკითხების დასასწავლად, მაშინ როდესაც უფროსი ასაკის ბავშვები  შეიძლება უფრო დამოუკიდებლები  იყვნენ. საბოლოო მიზანია: […]

აღმასრულებელი ფუნქციის განვითარების აქტივობები 5-7 წლის ასკის ბავშვებისთვის

აღმასრულებელი ფუნქციის განვითარების აქტივობები 5-7 წლის ასკის ბავშვებისთვის თამაშები ავარჯიშებს  ბავშვების აღმასრულებელი ფუნქციის და თვითრეგულირების უნარებს, ხელს უწყობს სხვადასხვა გზით ამ  უნარების გამოყენებას. 5-7 წლის  ასაკში ბავშვები იწყებენ ისეთი თამაშებით სიამოვნებას, რომლებსაც აქვთ წესები, მაგრამ ამას აკეთებენ სხვადასხვა დონის ინტერესებითა და უნარებით. ვინაიდან ამ უნარების განვითარების საყურადღებო ასპექტია მუდმივი გამოწვევის არსებობა, მნიშვნელოვანია, თითოეული ბავშვისთვის აირჩიოთ თამაშები, […]

აღმასრულებელი ფუნქციის განვითარების აქტივობები 7-დან 12 წლამდე ასაკის ბავშვებისთვის

აღმასრულებელი ფუნქციის განვითარების აქტივობები 7-დან 12 წლამდე ასაკის ბავშვებისთვის ქვემოთ წარმოდგენილი თამაშები ხელს უწყობენ სასკოლო ასაკის ბავშვებში თავის ტვინის აღმასრულებელი ფუნქციისა და თვითრეგულირების უნარების განვითარებას. ასევე, მნიშვნელოვანია თამაშებისა და აქტივობების სირთულის სტაბილური ზრდა. სამაგიდო თამაშები კარტით თამაშები, რომლებშიც ბავშვებს თამაშის დროს  კარტის თვალყურის დევნება უწევთ, ავარჯიშებს მუშა მეხსიერებას, დაგეგმვის და სტრატეგიის განვითარებით ხელს უწყობს გონებრივ […]

აღმასრულებელი ფუნქციის განვითრების აქტივობები 6 – 18 თვის ასაკის ბავშვები

აღმასრულებელი ფუნქციის განვითრების აქტივობები 6 – 18 თვის ასაკის ბავშვები ამ ასაკის  ბავშვები აქტიურად ავითარებენ  ძირითად აღმასრულებელ ფუნქციას და თვითრეგულირების  უნარებს. აქტივობები, რომელზეც ვისაუბრებთ ხელს უწყობს ჩვილების, ადრეული ასაკის ბავშვების  ყურადღების გამახვილებას, სამუშაო მეხსიერების გამოყენებას და ბაზისური თვითკონტროლის უნარების გავარჯიშებას. საიმედო, გულისხმიერი ურთიერთობები უფროსთან ამ უნარების ჯანსაღი განვითარების საფუძველია. თუმცა, კონკრეტულ აქტივობებს  შეუძლია გააძლიეროს აღმასრულებელ […]