დაზარალებული ან მოწმე ბავშვის დაკითხვა/გამოკითხვა:
როგორ მივიღოთ სარწმუნო ინფორმაცია ბავშვის დამატებითი ტრავმირების გარეშე
რატომ არის მნიშვნელოვანი ძალადობის მსხვერპლი და მოწმე ბავშვის დაკითხვის/გამოკითხვის სწორად ჩატარება?
მართლმსაჯულების სისტემა დაზარალებული/მოწმე ბავშვისგან მომხდარი დანაშაულის შესახებ ინფორმაციის დაუყოვნებლივ, მკაფიო და თანმიმდევრულ გადმოცემას, “სანდო მოწმეობას” მოითხოვს.
ვინ შეიძლება ჩაითვალოს “სანდო მოწმედ”?
რეალურად ისე ხდება, რომ ძალადობის მსხვერპლი ან მოწმე ბავშვის დაკითხვის თუ გამოკითხვის პროცესში არაერთი იმგვარი სიძნელე იჩენს თავს, რომლებიც, შესაძლოა, დამკითხველს, გამომკითხველს მხედველობიდან გამორჩეს. ეს კი უარყოფითად აისახება როგორც ბავშვის მიერ მოწოდებული ინფორმაციის სისრულესა და სანდოობაზე, ისე თვითონ ბავშვის მდგომარეობაზე.
მაგალითად, უჩვეულო, უცხო გარემო უკვე ტრავმირებული ბავშვის ემოციურ მგრძნობელობას მნიშვნელოვნად ზრდის, რაც გავლენას მოახდენს მის მიერ გადმოცემული ინფორმაციის სიზუსტეზე. ამას გარდა, მტკივნეულ თემაზე საუბრისას, არაკორექტულად დასმული კითხვები საფრთხეს შეუქმნის მიღებული ინფორმაციის სანდოობას. დაბოლოს, არასწორად ჩატარებული დაკითხვის შემთხვევაში, ბავშვს ტრავმული გამოცდილება განუახლდება და ის კიდევ ერთხელ იგრძნობს თავს მსხვერპლად.
აუცილებელია, ყოველთვის გვახსოვდეს, რომ ბავშვები, რომლებიც დაკითხვისას ნაკლებად ყვებიან გადატანილი ძალადობის შესახებ, საჭიროებენ დამატებით მხარდაჭერას და არა -იძულებას.
დაზარალებული/მოწმე ბავშვისგან მაქსიმალურად სრული და სარწმუნო ჩვენების მისაღებად გამოიყენება NICHD პროტოკოლი. ეს არის აშშ-ს ბავშვის ჯანმრთელობისა და ადამიანის განვითარების ნაციონალური ინსტიტუტის (NICHD) დაკითხვის/გამოკითხვის სტრუქტურირებული ინსტრუმენტი. ცხადია, ბავშვის დაკითხვის თუ გამოკითხვის არაერთი სხვა კარგი ინსტრუმენტი არსებობს. თუმცა, ამ პროტოკოლის უნიკალურობა იმაში გამოიხატება, რომ იგი მრავალრიცხოვანი მეცნიერული კვლევების საფუძველზე არის შექმნილი. კვლევების მიზანი იყო ბავშვის მეხსიერების, კომუნიკაციური შესაძლებლობების და სოციალური უნარების დარგში არსებული ცოდნის პრაქტიკულ დირექტივებად ქცევა დაკითხვის ხარისხის გასაუმჯობესებლად. კვლევები ხორციელდებოდა თითქმის ათი წლის განმავლობაში, როგორც პრაქტიკაში, ისე ლაბორატორიულ პირობებში და კვლევის პროცესში თანაბრად იყვნენ ჩართულნი როგორც მეცნიერი ფსიქოლოგები, ისე გამოცდილი პრაქტიკოსი დეტექტივები.
კვლევებით რამდენიმე მეტად მნიშვნელოვანი საკითხი დადგინდა, რომლებთან დაკავშირებითაც აღნიშნულ კვლევებამდე პროფესიონალებს შორის სათანადო კონსენსუსი არ არსებობდა. მაგალითად, დადგინდა, რომ:
ჩატარებულ კვლევებთან დაკავშირებით, ძალიან მოკლე შეჯამების სახით შეიძლება ითქვას: NICHD სტრუქტურირებული პროტოკოლის დახმარებით, ბავშვის დაკითხვის ხარისხი მნიშვნელოვნად უმჯობესდება. მსგავსი შედეგი არცერთ სხვა მეთოდს არ მოუტანია. ჩატარებული კვლევების დამსახურებაა, რომ დღეს ჩვენების მიცემასთან მიმართებაში, ბავშვის შესაძლებლობებსა და კომპეტენტურობაზე საკმაო კონსენსუსი არსებობს.
ამდენად, NICHD პროტოკოლი სამართალდამცავებს საშუალებას აძლევს, დაზარალებული/მოწმე ბავშვისგან ხარისხიანი ინფორმაცია მიიღონ. ეს კი იმის გარანტიაა, რომ სამართლიანი ზომები იქნება მიღებული.
ბავშვისთვის დასმული შეკითხვების მნიშვნელობა
რატომ არის მნიშვნელოვანი შეკითხვების ტიპებზე ყურადღების გამახვილება?
დავიწყოთ იმით, რომ წარმატებული დაკითხვა/გამოკითხვა შემდეგ კრიტერიუმებს უნდა პასუხობდეს:
ჩამოთვლილი კრიტერიუმების დაცვა თითქმის მთლიანად არის დამოკიდებული ბავშვისთვის დასმული კითხვების ტიპებზე, მათ ფორმულირებაზე, თანმიმდევრობაზე, გამოყენებულ სიტყვებზე.
შეკითხვების ტიპები და თანმიმდევრობა NICHD პროტოკოლის მიხედვით
1. ღია მიმართვები – თავისუფალი თხრობის ხელშეწყობა – „მომიყევი, რა მოხდა“, „შემდეგ რა მოხდა“ და სხვა;
• დამაზუსტებელი/შემავსებელი მიმართვები – „შენ ახსენე … უფრო მეტი მომიყევი ამის შესახებ“ და სხვა;
2. პირდაპირი შეკითხვები
• რა? – მაგალითად, „რა ფერის მაისური ეცვა?“ (თუ ბავშვმა მაისური ახსენა).
• ვინ? – მაგალითად, „ვინ ახლდა?“
• სად? – მაგალითად, „სად შეგეხო?“ (თუ ბავშვმა ახსენა, რომ შეეხნენ).
• როდის? – მაგალითად, „როდის მოხდა ეს?“
• როგორ? – მაგალითად, „როგორ დააღწიე თავი?“
• რატომ? – მაგალითად, „რატომ დაგარტყა?“ (აქვე აღვნიშნავთ, რომ უმჯობესია, ძალადობის მსხვერპლ ბავშვთან თავი შევიკავოთ შეკითხვისგან „რატომ“, ვინაიდან კითხვის ამგვარი ფორმულირება ფარულ დადანაშაულებას შეიცავს).
3. დახურული შეკითხვები
• „კი/არა“ – მაგალითად, „ის დაგემუქრა?“
• შეკითხვები პასუხების ვარიანტებით – მაგალითად, „ის იწვა, იჯდა თუ იდგა?“.
4. ჩამაგონებელი/მიმანიშნებელი შეკითხვები – მაგალითად, „მან გაკოცა, ხომ ასეა?“
NICHD-ის პროტოკოლის სტრუქტურა
შესავალი
წარდგენა, განმარტებები ვიდეო/აუდიო ჩაწერის, სამუშაოს, სიმართლის შესახებ; ქცევის წესები.
↓
ურთიერთგაგების დამყარება
„მინდა, რომ უკეთესად გაგიცნო. მითხარი რისი კეთება გიყვარს“ .
↓
ეპიზოდური მეხსიერების ვარჯიში
ღირშესანიშნავი მოვლენა; გუშინ; დღეს
↓
გამოკითხვის არსებით ნაწილზე გადასვლა
• ღია კითხვები მოსვლის მიზეზის, სხვა სპეციალისტთან გასაუბრების, ძალადობის ფიზიკური ნიშნების, სხვისი ნათქვამის შესახებ, ზედმეტი დეტალიზების გარეშე).
• შემთხვევათა გამოძიება – ღია კითხვები: როგორ დაიწყო/კონკრეტულად რა მოხდა/როგორ დასრულდა;
• შემთხვევათა გამიჯვნა – ”ეს ერთხელ მოხდა თუ ერთზე მეტჯერ განმეორდა?”; რა მოხდა ბოლოს/პირველად/სხვა დროს, რომელიც კარგად ახსოვს.
↓
შესვენება
განიხილება ბავშვის მიერ მოწოდებული ინფორმაცია; იგეგმება დაკითხვის დარჩენილი ნაწილი; დამაზუსტებელი კითხვები აუცილებლად წერილობითი ფორმით ყალიბდება.
↓
გაუმხელელი ინფორმაციის მოპოვება
გამოიყენება რელევანტური მიმართვები, თუ:
• ცნობილია, რომ შედგა საუბარი, რომლის დროსაც ბავშვმა ინფორმაცია გააჟღერა, დეტალები ახსენა;
• ბავშვს აქვს/ჰქონდა ტრავმები და ძალადობის ფიზიკური ნიშნები;
• ინფორმაცია ვინმეს დაკვირვების საფუძველზეა მოპოვებული.
↓
ინფორმაცია გამჟღავნების შესახებ
ვინ იცის მომხდარის შესახებ; როგორ გაიგეს; ვინ იყო პირველი; კიდევ ვინმემ თუ იცის;
მეორდება ბავშვის მიერ ნახსენები თითოეული შემთხვევისთვის.
↓
დასრულება
დახმარებისთვის მადლობის გადახდა;
„არის კიდევ ისეთი რამ, რაც, შენ ფიქრობ, რომ უნდა ვიცოდე?“
„არის ისეთი რამ, რის თქმაც გინდა ჩემთვის?“
„არის რაიმე კითხვები, რომლებიც გინდა, რომ მკითხო?“
ბარათის გადაცემა სახელით, გვარით, ტელეფონის ნომრით.
↓
ნეიტრალური სასაუბრო თემა
რამდენიმე წუთი ნეიტრალურ თემაზე სასაუბროდ;
„დღეს, აქედან წასვლის შემდეგ, რის გაკეთებას აპირებ?“
დაზარალებული/მოწმე ბავშვის დაკითხვისას “სარისკო” კითხვები რაც შეიძლება გვიან უნდა დაისვას.
რა არ უნდა მოხდეს:
• დაკითხვის/გამოკითხვის დაწყება ქცევის წესების განმარტების და ურთიერთობის დამყარების ფაზის გარეშე;
• კითხვის დასმა კითხვითი სახელის “რატომ” გამოყენებით;
• მიმანიშნებელი/ჩამაგონებელი კითხვების დასმა;
• ზეგავლენის მომხდენი ქცევა;
• ბავშვის დაჩქარება;
• ბუნდოვანი ან რთული კითხვების დასმა;
• ბავშვისთვის შეთავაზება, რომ წარმოიდგინოს ან გამოიცნოს.
რა უნდა მოხდეს:
• პროტოკოლის სტრუქტურის დაცვა;
• გამოკითხვის მიზნისა და მნიშვნელობის განმარტება
• ძირითადი წესების გაცნობა
• კონტაქტის დამყარება
• თავისუფალი თხრობის ხელშეწყობა
• ღია კითხვების მაქსიმალურად და ადეკვატურად გამოყენება
• დეტალების დასაზუსტებლად, შემთხვევის შესახებ ბავშვის მიერ ნახსენები კონკრეტული ინფორმაციის ხაზგასმა.
ბავშვები, რომლებიც დაკითხვისას ნაკლებად ყვებიან გადატანილი ძალადობის შესახებ, საჭიროებენ დამატებით მხარდაჭერას და არა იძულებას.
დამკითხველები/გამომკითხველები, როგორც წესი, ვერ ახდენენ თავიანთი “საუკეთესო პრაქტიკის” (Best Practices) რეალიზებას, მაშინაც კი, როცა მათ იციან დაკითხვის/გამოკითხვის წესები და მიაჩნიათ, რომ ამ წესებს იცავენ .
ბავშვის დაკითხვის/გამოკითხვის უნარების განვითარება და განმტკიცება ადვილი არაა.
რჩევები მშობლებს და აღმზრდელებს ციფრული გარემო და იქ არსებული შესაძლებლობები სულ უფრო გადამწყვეტ როლს თამაშობს ბავშვების ცხოვრებაში. ონლაინ კავშირები და ურთიერთობები ბავშვებისთვის მეგობრების შეძენის ერთ-ერთ საშუალებას წარმოადგენს. თუმცა, აქვეა ის ხილული, თუ უხილავი საფრთხეები, რაც შესაძლოა ამ კავშირებს მოჰყვეს და ბავშვების უსაფრთხოება რისკის ქვეშ დააყენოს. არასასურველი კონტაქტი არის ნებისმიერი ტიპის ონლაინ კომუნიკაცია, რომელიც თქვენი შვლისთვის […]
რჩევები მშობლებს და მზრუნველებს ბავშვის მიმართ კიბერბულინგად ითვლება ციფრული ტექნოლოგიების გამოყენებით ბავშვის დამცირება, შერცხვენა, შევიწროება, დაშინება და ზეწოლა. კიბერბულინგი სხვადასხვა ფორმით ხორციელდება. მაგალითად, სოციალური მედიის, შეტყობინებების, თამაშის პლატფორმებისა და მობილური ტელეფონის საშუალებით შეურაცხმყოფელი შეტყობინებების, უსიამოვნო ჭორების, დამამცირებელი სურათების, ან ვიდეოების გაგზავნა და გავრცელება. ასევე, ბავშვის მოტყუების ან დამცირების მიზნით, სხვისი სახელით ყალბი ანგარიშების შექმნა. კიბერბულინგი […]
ბანტერი“ თუ „ბულინგი“ – სად გადის ზღვარი? სოციალური მედიის ფართოდ გამოყენებამ ახალი ტერმინები დაამკვიდრა. რა არის ბანტერი? ეს ინგლისური სიტყვაა და აღნიშნავს მეგობრებს შორის მხიარულ, უწყინარ ხუმრობას, იქნება ეს სიტყვიერი თუ ჯგუფურ „ჩატში“ გაზიარებული „მიმი“. თუმცა, ბანტერი ზოგჯერ შეიძლება გასცდეს მეგობორულ საზღვრებს და ჩაგვრაში -„ბულინგში“ ისე გადაიზარდოს, რომ ამას ვერც კი მიხვდეთ. ონლაინ სივრცეში საუბრისას, ძნელია […]
მეცნიერება თავის ტვინის ადრეული განვითარების შესახებ გვეხმარება გავაცნობიეროთ თუ რატომ არის ბავშვის განვითარება, განსაკუთრებით დაბადებიდან ხუთ წლამდე, განვითარებული და მდგრადი საზოგადოების შექმნის საფუძველი. კვლევები ბავშვის ადრეული განვითარების შესახებ, ხელს უწყობს ბავშვთა ადრეული განვითარების პოლიტიკის და პრაქტიკის გაუმჯობესებას და აგრეთვე, გადაწყვეტილებების მიღების დროს ახალი მიდგომების და აზროვნების გენერირებას. ჰარვარდის უნივერსიტეტის ბავშვის განვითარების ცენტრი ადგენს ბავშვის ადრეული […]
აღმასრულებელი ფუნქციის აქტივობები 18-დან 36 თვემდე ბავშვებისთვის ბავშვები განვითარების ამ სტადიაზე – 18-დან 36 თვემდე, სწრაფად აფართოებენ მეტყველების უნარებს. ენა მნიშვნელოვან როლს ასრულებს აღმასრულებელი ფუნქციისა და თვითრეგულირების (EF/SR) განვითარებაში, რადგან ის ეხმარება ბავშვებს ამოიცნონ თავიანთი აზრები და ქმედებები, დაფიქრდნენ მათზე და შეადგინონ გეგმები, მხედველობაში მიიღონ და იმოქმედონ. ენა ასევე ეხმარება ბავშვებს გააცნობიერონ და დაიცვან უფრო […]
აღმასრულებელი ფუნქციის განვითარების აქტივობები 3-5 წლის ასკის ბავშვებისთვის ბავშვების აღმასრულებელი ფუნქციის და თვითრეგულაციის უნარების ზრდა განსაკუთრებით აქტიურად მიმდინარეობს 3 – 5 წლისპერიოდში. ამ ასაკობრივ ჯგუფში მნიშვნელოვანია აქტივობების მორგება თითოეული ბავშვის უნარების შესატყვისად. უმცროსი ასკის ბავშვებს დიდი მხარდაჭერა სჭირდებათ წესებისა და სტრუქტურების საკითხების დასასწავლად, მაშინ როდესაც უფროსი ასაკის ბავშვები შეიძლება უფრო დამოუკიდებლები იყვნენ. საბოლოო მიზანია: […]
აღმასრულებელი ფუნქციის განვითარების აქტივობები 5-7 წლის ასკის ბავშვებისთვის თამაშები ავარჯიშებს ბავშვების აღმასრულებელი ფუნქციის და თვითრეგულირების უნარებს, ხელს უწყობს სხვადასხვა გზით ამ უნარების გამოყენებას. 5-7 წლის ასაკში ბავშვები იწყებენ ისეთი თამაშებით სიამოვნებას, რომლებსაც აქვთ წესები, მაგრამ ამას აკეთებენ სხვადასხვა დონის ინტერესებითა და უნარებით. ვინაიდან ამ უნარების განვითარების საყურადღებო ასპექტია მუდმივი გამოწვევის არსებობა, მნიშვნელოვანია, თითოეული ბავშვისთვის აირჩიოთ თამაშები, […]
აღმასრულებელი ფუნქციის განვითარების აქტივობები 7-დან 12 წლამდე ასაკის ბავშვებისთვის ქვემოთ წარმოდგენილი თამაშები ხელს უწყობენ სასკოლო ასაკის ბავშვებში თავის ტვინის აღმასრულებელი ფუნქციისა და თვითრეგულირების უნარების განვითარებას. ასევე, მნიშვნელოვანია თამაშებისა და აქტივობების სირთულის სტაბილური ზრდა. სამაგიდო თამაშები კარტით თამაშები, რომლებშიც ბავშვებს თამაშის დროს კარტის თვალყურის დევნება უწევთ, ავარჯიშებს მუშა მეხსიერებას, დაგეგმვის და სტრატეგიის განვითარებით ხელს უწყობს გონებრივ […]
აღმასრულებელი ფუნქციის განვითრების აქტივობები 6 – 18 თვის ასაკის ბავშვები ამ ასაკის ბავშვები აქტიურად ავითარებენ ძირითად აღმასრულებელ ფუნქციას და თვითრეგულირების უნარებს. აქტივობები, რომელზეც ვისაუბრებთ ხელს უწყობს ჩვილების, ადრეული ასაკის ბავშვების ყურადღების გამახვილებას, სამუშაო მეხსიერების გამოყენებას და ბაზისური თვითკონტროლის უნარების გავარჯიშებას. საიმედო, გულისხმიერი ურთიერთობები უფროსთან ამ უნარების ჯანსაღი განვითარების საფუძველია. თუმცა, კონკრეტულ აქტივობებს შეუძლია გააძლიეროს აღმასრულებელ […]